Nyitva tartás:
H-Cs: 9:00-17:00
P: 9:00-15:00

H-1107 Budapest, Száva utca 6.
Telefon: +3614332112
Fax: +3614332113
E-mail: info@eurhythmics.hu

Eurhythmics


Újdonságok a Shure-tól 2010

Hangfoglalás Magazin Archívumából

Super 55, SRH440, SRH840, SE102, SE115

Újdonságok a Shure-tól 2010

 Super 55

 A "Super 55" név egy mikrofonhoz legalább annyira jó, mint egy lemezhez "Az év albuma" cím. Mivel ez utóbbira már volt példa a történelemben, az előbbi sokkal inkább kiváncsivá tesz, pedig egy régi-új ismerősről van szó...Elvis szelleme minduntalan felüti a fejét hol egy galléros ing, egy vállig érő pajesz, vészjósló csípőriszálás vagy egy mikrofon formájában. Igen! Ez az Elvis-mikrofon néven közismert modell modernizált kiadása. Bár már néhány plasztikai műtéten átesett az idők során, a mostani beavatkozás a belsőbb szerveit is erősen érinti: a krómozott fém ház, bársonykék szivacsos belső, Shure-logo, és a végre kapcsoló nélküli nyél mellett, egy új kapszulát is kapott. Így sikerült felzárkóztatni, hogy megfeleljen a jelen kor kihívásainak, mind küllemben és jellemben egyaránt. Az persze egyértelmű, hogy ki íly becses tárgy megszerzésére adja fejét, az tagadhatatlan vonzalmat érez egy már letűnt, (de nem elfeledett) pomádéban úszó hajakkal teli világ iránt, mely technikai fejlettségében meglehetősen távol állt a mai színpadok által támasztott követelményektől. Nem csoda hát, hogy itt volt az ideje összehozni a kellemest a hasznossal: az impozáns külsőt, egy megfelelően "dinamikus" belsővel. A név mellett az irány-karakterisztika is szuper, mármint kardioid. Átvitele 60-17000Hz terjed, mely kifejezetten az ének és beszéd megfelelően színezett visszaadását szolgálja. Nyitott, világos, könnyen kezelhető, tiszta hangja van, méltó a nevében érzékeltetni kívánt jelzőre.
Irányitottsága révén a kisebb színpadokon, egymás hegyén-hátán álló muzsikus kollégáktól is megfelelő szeparációt biztosít, kivéve ha a hely oly piciny, hogy a kísérőtányér a fogsorunkat veri éneklés közben...Vagy a gitár-kombó hátuljában van a fejünk...Begerjeszteni is nehéz, bár erre is léteznek kiképzett szónokok, akik az állványt megragadva egy szempillantás alatt az egyik hangfal előtt teremnek, majd egy méterre a mikrofontól kissé megfázva, orrfújás, krákogás, és moderált köhintések közepette elmormogják az esti tombola nyerteseit...Tehát mindenhol használható, ahol egy jólnevelt, dinamikus mikrofonnak meg kell állnia a helyét; legyen szó a zord színpadok embert (,és persze zenészt és hangmérnököt is) próbáló világáról, vagy a stúdiók "nyugodt" légköréről. A megszokott Shure minőséget kapjuk, azt is a "felsőbb körökből".

SE102, SE115

 A sz/k-ínpadi izolációs füldugónak álcázott hallgatók már bizonyítottak, így itt volt az ideje, hogy erősítsék a konzumer oldalt is. Szerencsére a nem túl pénztárcaszaggató alsóbb kategóriát tunningolták meg egy kicsikét; bár így is többe kerül, mint amibe beledugják... Az SE102 "olcsósága" ellenére kényelmes, jól illeszkedik a fülbe, akkár huzamosabb ideig viselve sem okoz kényelmetlen "nyomást"- ahogy az ilyenkor lenni szokott,- és a külső zajokat is egész hatékonyan kívül rekeszti. A hangja miatt nehezen viselhető el huzamosabb ideig: orros, éles, de nem fényes, és bár van mély az nem dinamikus, igaz elsődlegesen telefonhoz és tömörített  MP3 hallgatására kalibrálták.
 Nem baj! Van másik! Az SE115 kevésbé kényelmes: kicsit "bumszlibb", így az én lapát füleimben sem fekszik fel tökéletesen, viszont egész hallgatható. Bár frekvencia-átvitelének elméleti korlátai megegyeznek a kisebbik verziójéval, sokkal egészségesebb hangszínnel bír: kifejezetten dinamikus mélyekkel rendelkezik (sajnos egy kicsit "dobozos", de nem gáz); mivel van mély nem orros és a teteje sem harsány vagy bántó, talán egy hangyabokányit matt; ez nagyobb hangerőnél már nem volt zavaró. De minden nem lehet tökéletes...Mindezek ellenére, vagy pont ezek miatt kifejezetten kellemes volt benne átadnom magamat a "szónikus" élvezeteknek. Mivel a hangerő növekedésével jelen esteben nem jár együtt a villanyborotva - és amúgy jól is izolál, -bátran merem ajánlani bárkinek, ki utcán, vagy tömegközlekedési eszközön szeretne hódolni a muzsika hangjainak...Nem beszélve a nagyon fínom és gusztusos Shure felirattal ellátott kis szütyűkéről, mely mindkét apróság tárolását és szállítását hivatott szolgálni.

SRH440, SRH840

 Az SE102 "élménye" ellenére újult lendülettel vettem kézbe e két hallgatót, melyek nem fülbe, hanem fejre valók. Szokás szerint a kisebbel kezdtem, melyet stúdiós felhasználásra szánt a gyártó. Régen ért ilyen kellemes csalódás: kimondottan kényelmes,  állíthatóságának hála az óriási fejtől egészen az icike-picikéig tökéletesen fekszik fel. Nem nyom, nem fáj, még egy nap után sem. Összecsukható, ami praktikussá teszi. Meglepően jól izolál, így az a fránya kattogás, meg cicergés és más ritmikus hangjelenségek nem köszönnek vissza egy felvett ének, akusztikusgitár, dob-overhead, vagy más mikrofonnal rögzített "áákussztikuss" instrumentum sávjain (bár létezhet egy ilyen süketségi fok és hangnyomás reláció); illetve az artisták kollektív próbálkozása esetén (egyszerre játszás) azok nem korlátozzák egymást, saját hanggerjesztő eszközük tisztán való élvezetének szándékában...Őőő...Tehát a stúdióra termett...Főleg, hogy jól szól: tiszta, dinamikus, üt- rúg-szúr- harap, hangosan sem bántó vagy torz; talán egy sóhajnyit lehetne több mély, de ez már annak a bizonyos szőrszálnak a hasogatása. Tetszetős, igényes kivitel; a párnácskák is szépen illeszkednek a fejre; a pánt sem nyom. A kábel egy kis elfordítható 3.5-es sztereó jack-kel "pattan" be a fülesbe, így szakadás esetén könnyen cserélhető. Azt nem tudom, hogy a kis műanyag meddig áll ellen az erőhatásoknak, de remélem a madzag előbb fárad el, mint a fűlesben az aljzat...Más negatívumot nem tudok felróni, így nyugodt lelkiismerettel mondhatom, hogy a célnak megfelel, sőt...
 Az SRH840 egy referencia fejhallgató. Az ára és kivitele alapján mindenképpen. Még igényesebben kidolgozott, mint a 440-es: pihe-puha párnácskák, és szivacs a pánton, kiválló állíthatóság, kényelem, de ez már a kistesónál is több volt, mint kielégítő. A kis-jack "páttent" maradt, talán ez az mi nem annyira bizalomgerjesztő, de egy referencia fejhallgatónál fogva nem húznak át énekest a stúdió padlóján (csak, ha okot ad rá...néha...vagy hangmérnököt a keverő helyiségben...Jaj!). A hangja is drágább: mélyebbre és magasabbra is sétál (nemcsak a papír, de a fül alapján is), talán a szubbasszus tartomány kicsit túlzás, de izlés dolga. Nagy hangerőnél fárasztóbb hallgatni, mint a 440-est; annak ellenére, hogy nagyon tiszta és torzításmentes. Természetellenesebb a karaktere, ami független az "erőiszonyoktól", de az tény, hogy így olyan hibákra is rávilágít, ami egy "kellemes" hallgatás közben nem jön ki. Elektronikus zenei felhasználásnál - ami a stúdiózás mellett akár az élő DJ-zést is jelentheti, hiszen legalább annyira izolált, mint a 440-es, - kifejezetten jó és hasznos ez a hangkép. Bár nem stúdiófülesnek szánták, egy-egy basszusgitáros, vagy nagybőgős szívét megdobbantaná, ha ebben hallhatná visza saját hangszerét, hiszen "maszíroz" rendesen, mintha az erősítője mellet állna; nem beszélve a dobosok bálnaszívet melengető lábdob álmairól...Talán az árát megismerve rezzenünk össze, mint a nyárfalevél és én...”még is csak Shure”    

Hidasi Barnabás 

 
 

[ 2012. június 21. 13:50 ]